2006-09-01

Ucieczka do Hiszpanii - info praktyczne

W południowym krańcu Pirenejów kryje się niesamowity potencjał skalny – można się o tym przekonać podczas dojazdu z Balaguer do rejonów wspinaczkowych. W pobliżu Balaguer znajdują się rejony St. Llorenc de Montgai oraz Camarasa.

W południowym krańcu Pirenejów kryje się niesamowity potencjał skalny – można się o tym przekonać podczas dojazdu z Balaguer do rejonów wspinaczkowych. W pobliżu Balaguer znajdują się rejony St. Llorenc de Montgai oraz Camarasa, nieco dalej na północ nowy rejon, będący Mekką najsilniejszych wspinaczy: Santa Linya oraz przedstawione tutaj Terradets z głównym sektorem Les Bruixes, z pewnością jednym z najpiękniejszych rejonów wspinaczkowych w Hiszpanii.

Terradets Info

Dojazd

Przez Barcelonę autostradą AP 2 – E 90 do Lleida/Lerida. Dalej C13 do Balaguer. Kilka kilometrów za Balaguer droga C 13 skręca w lewo w kierunku Tremp. Teraz około 40 km C13 do Pas de Terradets. Tuż przed pierwszym tunelem w prawo odchodzi stara droga. Tą drogą do tamy elektrowni. Parkować można na zakręcie przed tamą lub na skraju drogi po lewej stronie tuż za wspomnianym zakrętem.

Dojście

Tuż za tamą żelazne klamry prowadzą przez mały uskok skalny, który stanowi ograniczenie drogi. Następnie wyraźną ścieżką w górę stoku ok. 10 minut pod dobrze widoczną ścianę.

Nocleg

Jadąc drogą C13 w górę doliny w kierunku Tremp dojeżdża się do miejscowości Cellers. W starym dworcowym budynku na lewo od głównej drogi znajduje się schronisko Alberg Refugi Cellers (tel. +34 973 252209 bzw. +34 666 407 992, www.promoturpallars.com), będące również miejscem spotkań lokalnych wspinaczy. Można tutaj nocować, ceny są bardzo przystępne. Jeśli ktoś szuka wyższego standardu, może udać się do hotelu Terradets, położonego nieco dalej w kierunku Tremp dokładnie na brzegu jeziora zaporowego (tel. +34 973 651120, www.hotelterradets.com). Inne możliwości noclegów znajdują się w Balaguer lub Tremp. Campingi zlokalizowane są w Camarasa, St. Llorenc de Montgai oraz w Talarn, nieco na północ od Tremp.

Sektor Les Bruixes

Ok. 60 dróg od 6a+ do 8c+, wysokość: 20 – 35 m, wystawa: SW. Charakter: wspinaczka w przewieszeniu po kaloryferach.

Santa Linya Info

Dojazd

Przez Barcelonę autostradą AP 2 – E 90 do Lleida/Lerida. Dalej C13 do Balaguer. Dalej C13 do Balaguer i w lewo przez Balaguer drogą C12 w kierunku Les Avellanes/Ager. Po 19 km w prawo odchodzi wąska droga do Santa Linya. W samej wiosce tuż za placem w lewo odbija wąska, betonowa uliczka (po prawej stronie znajduje się studnia), która wkrótce przechodzi w drogę szutrową. Trzymając się lewej strony w dół dojeżdża się do koryta potoku. Tutaj należy zaparkować.

Dojście

Z parkingu w łożysku potoku należy iść ok. 10 min. do widocznej już groty.

Noclegi

Jak w wypadku Terradets (do rejonu łatwo dojechać również z Terradets). Wolno biwakować na starym boisku piłkarskim tuż przed Santa Linya.

Santa Linya

Ok. 45 dróg i kombinacji od 6c+ do 9a+, wysokość: 12 – 40 m, wystawa: S. Charakter: mocno przewieszone drogi, częściowo po kaloryferach.

Rejony alternatywne

Rejon St. Llorenc de Montgai oferuje duży wybór trudnych dróg w sektorze Disblia. W położonym tuż obok drogi sektorze Paret de l’os znajdują się raczej krótkie drogi o bulderowym charakterze. W Camarasa jest wiele dróg, z których większość jest raczej łatwa. Bliższe informacje i topo można znaleźć np. w dodatku do hiszpańskiego czasopisma „Escalar” nr 40.

We wrześniowym numerze GÓR 9 (148) 2006 znajdziecie relację ze wspinaczki w Hiszpanii Andreasa Bindhammera ze zdjęciami Klausa Fenglera.