Trzebniów, Czacha - skałoplan

W końcu zeszłego stulecia udało mi się odkryć dla wspinania skały w Trzebniowie w postaci Kaczej i tych Na Wzgórzu. Penetrując teren  dotarłem też pod Biały Murek ale w tym przypadku jakoś nie chciało mi się zrobić na nim żadnej drogi.  W ten sposób w Trzebniowie zaistniały 2 drogi na Kaczej Skale i 4 na Skałach na Wzgórzu i taki stan rzeczy trwał całe lata. Na dodatek komuś moje spity na Kaczej przeszkadzały i zostały wykręcone o czym informowała anonimowa notatka na kartce zawiniętej w folię i umieszczona w widocznym miejscu na skale.

Na szczęście wspinanie za sprawą KW Częstochowa zwyciężyło za sprawą kompleksowego ubezpieczenia Kaczej i Wzgórza i zorganizowania wspinaczkowego meetingu. Jednak Biały Murek oraz o czym nie widziałem stojące  powyżej niego Mechata i Czacha jakoś nie znajdowały zainteresowania wśród eksploratorów. Dopiero Tadek Pielarzw 2104r. zwrócił na nie uwagę i poprowadził tam pierwsze drogi. Dzisiaj Mechatą i Biały Murek przecina wiele dróg i pozostało tam już mało wolnego miejsca na jakieś nowości. Co ciekawe najdłużej na pierwszą drogę czekała Czacha. Dwie pierwsze drogi powstały na niej dopiero 2015r. Dzisiaj sytuacja się diametralnie zmieniła. Artur Pierzchniak i Magda Salwowska w tym roku dodali na niej kolejne drogi w liczbie sześciu a nasz „domowy zespół wspinaczkowy” dołożył kolejne trzy. W ten sposób skała oferuje 9 całkowicie ubezpieczonych dróg w trudnościach od V+ do VI.1+ oraz dwa łatwe TRAD-y (IV-V) biegnące ewidentnymi rysami na ścianie czołowej.

Dojście

Po dotarciu do Trzebniowa przejeżdżamy przez miejscowość by zlokalizować odbijającą w lewo ul. Ostrężnicą. Tam można zaparkować (miejsce na ok. 2 samochody). Możemy też podjechać główną ulicą dalej i zostawić samochód na dużym miejscu parkingowym poniżej Skał na Wzgórzu. W tym przypadku po zaparkowaniu musimy wrócić około 150m do początku ul. Ostrężnickiej. Podejście kontynuujemy wymienioną wyżej ulicą i po dotarciu do rozwidlenia (w lewo) musimy wybrać jeden z dwóch logicznych wariantów dojścia:

-skręcamy w lewo i za ostatnim domem obchodzimy go z lewej wzdłuż ogrodzenia i następnie łąką w skos w prawo lekko pod górę. Po dojściu do skraju lasu odnajdujemy wygodne wejście do niego (charakterystycznym obiektem jest stojąca zaraz za linią drzew stara, przechylona, drewniana toaleta).Dalej idziemy ścieżką pod górę mając po prawej uskok terenu. Po chwili podejścia teren się kładzie i widzimy przed sobą skałę.

-idziemy dalej lekko pod górkę ul. Ostrężnicką i po dojściu do miejsca gdzie z prawej strony pojawia się linia drzew przechodzimy rów i idziemy wzdłuż tych drzew przez łąkę na wprost do lasu. Po dojściu do skraju lasu odnajdujemy wygodne wejście do niego (charakterystycznym obiektem jest stojąca zaraz za linią drzew stara, przechylona, drewniana toaleta).Dalej idziemy ścieżką pod górę mając po prawej uskok terenu. Po chwili podejścia teren się kładzie i widzimy przed sobą skałę.

Drogi

1.Królowie klęsk VI (3B+ST), I. Gajos, D. Kaptur 2018

2.Sine Oczodoły Robsona V+ (3R+ST), M. Salwowska 2018

3.Kościotrupek VI.1+ (3R+ST), A. Pierzchniak 2018 - wariant rysą VI+

4.Skośna rysa V (TRAD+ST), I. Gajos, D. Kaptur 2018 – droga mogła być przechodzona wcześniej

5.Faraon  VI.1+ (3R+ST), P. Dudek 2015

6.Oczy czaszki VI+ (3R+ST), M. Szymanek 2015

7.Nie Rycz Zdzicha VI+ (3R+ST),  A.  Pierzchniak 2018

8.Brudna rysa IV (TRAD), I. Gajos, D. Kaptur 2018 – droga mogła być przechodzona wcześniej