,,Local Hero” - Greg Boswell i Guy Robertson otwierają nową drogę na An Teallach

Sezon zimowych wspinaczek w Szkocji oficjalnie rozpoczęty! I to w pierwszorzędnym stylu, bo pionierskim przejściem Local Hero (VIII, 9) na An Teallach (1062 m n.p.m.). Tej sztuki dokonał nie kto inny jak rewelacyjny duet Greg Boswell i Guy Robertson. Droga, którą zespół obrał za swój cel, prowadzi lewym winklem głównej ściany góry.

Guy Robertson na jednym z wyciągów Local Hero; fot. arch. Greg Boswell

Wspinacze również w zeszłym roku działali w rejonie Gór Kaledońskich. Poprowadzili wówczas jako pierwsi The Forge (X,10) na Wailing Wall (ang. Ściana Płaczu), która to znajduje się na prawo od tegorocznego projektu Szkotów.

Poniżej możecie przeczytać, krótką relację jednego z autorów przejścia Local Hero - Grega Boswella:

,,Razem z Guy'em udaliśmy się do An Teallach w poszukiwaniu zimowych warunków. Podczas pierwszego przejścia The Forge zeszłej zimy zauważyliśmy kilka dziewiczych linii w okolicy. Na szczęście drogę, którą się zainteresowaliśmy zastaliśmy w odpowiednim do wspinaczki stanie i postanowiliśmy na niej działać.

Konćowy fragment Local Hero; fot. arch. Greg Boswell

Droga składa się z trzech wyciągów i poprzez świetną wspinaczkę łączy dwa oczywiste systemy pęknięć. Na pierwszy rzut oka linia wydała nam się dość prostą i dobrą rozgrzewką na początek sezonu. W rzeczywistości jednak okazała się bardzo stroma i fascynująca, z dwoma wyciągami o trudnościach dziewiątkowych pod rząd. Jednak pomimo wysokiej wyceny wspinaczka była tak dobra jak to tylko możliwe i sprawiła nam dużo przyjemności.

Drogę nazwaliśmy Local Hero (ang. lokalny bohater) ku pamięci naszego przyjaciela, Martina Morana, który zaginął w tym roku w lawinie w Himalajach. Był tutejszy, wytyczył wiele nowych linii zarówno w okolicy, jak i w całej Szkocji.

,Po wejściu usiedliśmy na grani i patrzyliśmy jak słońce zachodzi nad pięknymi szkockimi górami. Był to naprawdę idealny sposób na rozpoczęcie sezonu.”; fot. arch. Greg Boswell

Greg Boswell jest jednym z najbardziej doświadczonych szkockich wspinaczy zimowych. Już w wieku 19 lat poprowadził jedenaście dróg o wycenie VIII lub wyższej, w tym To Those Who Wait (IX, 9), Mammoth (XI,9), Snow Pimp (VIII,9), The Grin (VI,7), The Crocked Smile (VII,7). Jako pierwszy również zdołał pokonać linię trudności X/10 onsightem.

Partnerem Grega był równie wytrawny wspinacz - Guy Robertson. Dokonał on długo oczekiwanych pierwszych powtórzeń najtrudniejszych linii lat 80. i 90. oraz wielu innych pionierskich przejść.